Geschiedenis

Ontstaan Heavy Boys Toys

Paardenkrachten blijven altijd

Het idee om mee te doen met truckpulling is ontstaan in 2005. Hans Versteeg, een goede vriend van Arjo, weet zich al jaren met zijn trekker te plaatsen voor de Nederlandse Kampioenschappen.

Zo ook in 2005, Arjo heeft Hans belooft om hem in stijl naar de Nederlandse Kampioenschappen in Bakel te rijden. De trekker op een dieplader gezet en met een vrachtwagen van het transportbedrijf HBT gaan de beide op weg naar Bakel.

Onderweg wordt er gezellig gepraat en zo ontstaat het plan om samen een truck te kopen om mee te gaan doen aan truckpulling. Zo gezegd zo gedaan, via een handelaar wordt de volvo f16 gekocht.

De naam Heavy Boy’s Toy’s  is te herleiden van het transport bedrijf HBT.

Nadat Arjo het bedrijf van zijn vader (Henk Bronkhorst transportbedrijf) heeft overgenomen, is de naam veranderd in HBT. Op een gegeven moment kwam de team naam Heavy Boy’s Toy’s er vanzelf uitrollen .

Op 4 augustus 2006 word de allereerste run gemaakt in Montfoort en eindigde op de 7e plaats.

1010950_160858227435905_1946734111_n.jpg

 In 2007 gaat het voorspoedig met de truck en weten we het kampioenschap op onze naam  te schrijven. In 2008 gaat het ook weer goed . op de laatste wedstrijddag staan er 2 wedstrijden op het programma eerst wordt er in Montfoort gereden en daarna  gaat het hele spul door naar Lochem. De Volvo heeft echter wat problemen en dus besluit is snel genomen om nog even langs Uddel te gaan voor een spoed reparatie. Helaas komen we 5 minuten te laat in Lochem aan en ging het Kampioenschap aan onze neus voorbij.

Ondertussen sluipen er een paar barstjes in de samenwerking tussen Arjo en Hans . het verschil tussen Hans die vrijgezel is en Arjo , getrouwd en twee kinderen, steeds groter. Op de een gegevenmoment besluit arjo Hans uit te kopen om samen met Henri Kok, die op dat moment werkzaam is bij HBT verder te gaan met truckpullen.

In 2009 lonkt het kampioenschap weer, maar in Bakel krijgt de volvo problemen tijdens de run en wordt gediskwalificeerd wegens een onjuiste trekhaak hoogte, die was ontstaan door het verhangen van de gewichten.

In 2010 & 2011 werd er wel gereden, maar Arjo is druk met zijn bedrijf zodat het truckpullen wat naar de achtergrond werd geschoven.

In 2012 gaat Arjo op zoek naar een andere achter as voor de f16. Hij stuit op de Viking, een truck die jaren mee heeft gereden bij de VTN. De verkopende partij vind het een verschrikkelijk idee dat Arjo de truck in stukken wil zagen voor slechts een paar onderdelen. Uiteindelijk heeft hij de truck in zijn geheel en wordt er besloten om er mee te gaan rijden, de motor van de f16 wordt overgezet in de n16.

Ondertussen zijn er een aantal  teamleden bijgekomen door enthousiaste verhalen van Henri in de kroeg.

Erik van middendorp is in het dagelijks leven loonwerker . Spekkie, zoals hij beter bekend is, is de sfeermaker binnen de groep.

Rijk van de Kolk is automonteur en als Arjo niet rijdt is hij degene die op de bok zit. Hij noemt zichzelf de assistent van Arjo.

Elbert van de Kolk werkt in de afbouw en zorgt ervoor dat alles runs op film vastgelegd worden. Via zijn eigen youtube kanaal KPU (Kolk Producties Uddel) zijn alle runs van de volvo maar ook die van de andere trucks te bewonderen.

Luck Heshusius is kraanmachinist hij zorgt voor de catering en het vervoer naar de wedstrijden toe,

Hoed op het hoofd, sigaar in de mond en zo legt luck vele  kilometers af.

Joost Heshusius is alround medewerker bij Falconcept.

Vooral Erik en Luck zijn 2 jaar lang druk geweest met het maken van de oplegger. Deze bestond bij aankoop uit een hoop roest. Een oude zeecontainer is omgebouwd tot motorhome. Dankzij vele sponsors is het gelukt om de oplegger van alle gemakken te voorzien . niet alleen de koffie en de drankvoorziening is in orde . ook zit er een airco in die koelt en kan verwarmen. Alle sponsoren staan op de zijkant van de oplegger. Henri heeft in 2014 het team vaarwel gezegd.

Seizoen 2012 & 2013 verloopt met wisselende resultaten maar het lukt niet om bij de top te komen.

In 2013 is Arjo ook druk bezig met het bijeen houden van de truckklasse. Er wordt in dat jaar veel gebeld, gemaild en vergaderd. Om uiteindelijk er samen met de NTTO toch uit te komen .

Timeline

2005: F16 in gebruik genomen
2006: Eerste run
2007: Kampioen in Bakel
2012: N13 in gebruik genomen
2020: Wereldkampioen